Andelstal

Enligt stadgarna har varje medlem två andelstal i föreningen.

• Det ena andelstalet avser driftskostnaderna och utgår från lägenhetens bostadsarea.
  • Det andra andelstalet som utgår från medlemmens del i den ursprungliga skulden vid upplåtelsen utgör beräkningsunderlag för räntekostnaderna i föreningen.

De två kostnaderna tillsammans (drift och räntor) utgör medlemmens hela årsavgift. Det framgår på den månatliga aviseringen hur stor varje del som är driftskostnad respektive kostnader för räntorna, anges som kapitalkostnad.

Styrelsen gör en årlig budget på hösten som är utgångspunkten för kommande års avgiftsnivå. De olika kostnaderna (drift och ränta) budgeteras var för sig och fördelas enligt resp andelstal till medlemmarna. Om stora rörelser sker under verksamhetsåret tex en kraftig räntehöjning kan avgiften komma att ändras även under verksamhetsåret.

Avgifter, stadgar, lägenhetens andelstal och annat finns tillgängliga för medlemmarna hos vår ekonomiska förvaltare. Vid försäljning kan medlemmen själv ta fram eller beställa ett lägenhetsutdrag från den ekonomiska förvaltaren och ge mäklaren den information som behövs.